Cruise

Nærings- og samfunnsutvikling

Reiseliv, servicenæringer, energi, bærekraft og stedsutvikling

Nordkapp Arbeiderparti ser næringsutviklingsarbeid som en del av kommunens viktige arbeid for gode lokalsamfunn. Aktiv næringsutvikling er derfor en kilde til positiv befolkningsutvikling. Det er en gjensidig avhengighet mellom næringslivet og kommunen. Tillit og dialog er viktig for å få til en vellykket og ønsket utvikling. Vi tar derfor utgangspunkt i Nordkapp kommunes geografiske og næringsmessige fortrinn og utfordringer når vi sammen skal utvikle vår kommunes framtid.

Nordkapps kommunes rolle som tilrettelegger og påvirker må også vises gjennom at offentlige fagmiljø er godt representert her. Eksempler på dette er Fagskolen i Nord, den videregående skole, Repvåg Kraftlag, Kystverket og andre offentlige instanser. Disse virksomheter skal være sterke attraktive kompetansemiljø i kommunen.

Som en stor fiskeri- og turistkommune vil vi bidra til samspill mellom disse viktige næringene slik at det skapes flere arbeidsplasser og nye ringvirkninger i lokalsamfunnet. For å utvikle potensialet er det viktig at Fiskerifondet og kommunens næringsfond bygges opp slik at det kan gis viktige bidrag til gründere og næringsutvikling på sjø og land. I tillegg må kommunen ha oppdaterte areal- og utviklingsplaner. Nordkapp skal være en JA-kommune til utvikling av næringslivet på en miljømessig god måte.

Nordkapp kommune er i en situasjon som krever omstilling. Nordkapp Arbeiderparti vil jobbe løpende med omstilling av kommunens tjenestetilbud slik at vi er rustet til å møte de utfordringer som kommer og slik at vi legger til rette for befolkningsutvikling og vekst i eksisterende og nytt næringsliv.

Reiseliv og servicenæringer

• Befeste Nordkapps posisjon som et fyrtårn i norsk reiseliv, og sikre at Nordkapp leder an i destinasjonsutviklingen i regionen.
  • Jobbe for etablering av fellesgodefinansiering
  • Sikre en bærekraftig forvaltning av turistområder ved å tilrettelegge for friluftsopplevelser i hele kommunen og i nærmiljøet, gi god informasjon om opplevelser, samt merking av stier både sommer og vinter.
  • Utvikle opplevelsestilbud rundt om i kommunen gjennom næringsfondet.
  • Nordkapp kommune skal være et godt vertskap for små og store aktører innen reiseliv og servicenæringen.
  • Kommunens handelsstand skal gis mulighet til å konkurrere om anbud.
  • Oppfordre til å handle lokalt for å styrke og opprettholde det lokale forretningstilbudet.
  • Jobbe for å sikre gode rammevilkår for lokalmedia.

Energi

Nordkapp kommune skal være en fremtidsrettet kommune og være med på det grønne skiftet.

• Jobbe for at Nordkapp med sitt geografiske fortrinn skal ta del i den industrielle utviklingen i Finnmark.
  • Se på mulighetene for grønn/blå produksjon av ammoniakk/hydrogen og etablering av vindmøller
  • Arbeide for tilstrekkelig energikapasitet for fremtidens Finnmark.
  • Jobbe tett opp mot Equinor for å få etablert tilsvarende aktivitet som konseptet for ilandføring skulle gitt i kommunen.
  • Skal det utvinnes olje og gass i Barentshavet i fremtiden så skal Nordkapp kommune ha ringvirkninger av denne aktiviteten, om ikke kan ressursene ligge.

Nordkapp - en bærekraftig kommune!

Vi vil at Nordkapp kommune skal ta bærekraftige valg som innebærer en utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge for at kommende generasjoner får dekket sine behov. Det betyr at vi må ta valg som ivaretar sosiale, økonomiske og miljømessige forhold.

• Vi vil jobbe for at det etableres en helhetlig miljøplan for Nordkapp kommune og at kommunen skal ivareta sitt ansvar som miljømyndighet.
  • Jobbe for tverrfaglig samarbeid om klima- og miljøsatsing.
ler

Stedsutvikling - det skal være lys i husan!

• Sørge for en målrettet utvikling av Honningsvåg som kommunesenter
  • Styrke samarbeidet med fiskeværene og kommunen
  • Tilrettelegge for nye områder og tomter for nybygg
  • Se på mulighet for å få etablert leilighetsbygg i samarbeid med entreprenører
  • Jobbe aktiv for å styrke virkemidlene i tiltakssonen
  • Jobbe for en positiv befolkningsutvikling gjennom å legge til rette for gode tilbud innenfor kommunens kjerneområder.
  • Jobbe for rekruttering av kompetanse til kommunen i samarbeid med næringslivet og utdanningsinstitusjonene.

Er du enig med Nordkapp Arbeiderparti om Nærings- og samfunnsutvikling?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker